Mijn eerste maand zit erop. Terwijl ik de hele maand mooie plaatjes van zonnige trainingskampoorden voorbij zie komen van mijn oud-schaatscollega’s, zit ik op mijn flexplek op het hoofdkantoor van uitzendorganisatie YoungCapital, te Hoofddorp. Achter mijn computer, met uitzicht op de polder. Dat was wel even wennen. Gelukkig ben ik veel op pad geweest om alle lagen van het bedrijf te leren kennen. Ik heb ontdekt dat ik een goed team met mensen om mij heen heb. De gedrevenheid spat eraf. Bepaalde overeenkomsten met mijn topsportloopbaan zijn me al opgevallen.
Voor de duidelijkheid, ik maak deel uit van het NAT, het National Account Team van YoungCapital. Dit team beheert de contracten met grote landelijke klanten. Een van mijn collega’s waarschuwde me al toen ik vroeg naar haar ervaringen: als het werk makkelijk gaat, en je er bijna zeker van bent dat deals doorgaan, moet je oppassen. De meest succesvolle deals worden gemaakt na hard werken, onzekerheid, voorbereiding, intensief persoonlijk contact en geduld. Je kunt het zo langs de topsportmeetlat leggen.
Inmiddels heb ik al redelijk wat van het bedrijf gezien, een internetonderneming die in 2000 werd opgericht door drie jonge entrepreneurs. Voor ondernemerschap had ik altijd al veel respect. Maar wat ik nu nog meer besef, is wat er allemaal komt kijken bij het runnen van zo’n bedrijf. YoungCapital heeft 25 vestigingen, 250 werknemers en draait ongeveer 100 miljoen aan omzet. De mensen, de marges en het management; alles moet kloppen om winst te maken. Dat is allesbehalve een abc’tje.
Ik kan het iedere atleet aanraden een paar dagen met zijn of haar sponsor mee te lopen. Je leert waardering te krijgen voor wat er op de werkvloer gebeurt, voor wat er binnen een bedrijf moet gebeuren voordat men geld overhoudt om aan jou te kunnen spenderen als gesponsorde. Dus Sven Kramer, Jan Smeekens en Laurens ten Dam: loop eens een paar dagen mee met jullie nieuwe sponsor, de Lotto. Bel klanten op, praat met het personeel.
Ik heb de afgelopen weken heel wat kandidaten gesproken. Voor de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf bijvoorbeeld heb ik actief meegeholpen met het werving- en selectieproces. Voor deze megagrote jaarlijkse actie zijn enorm veel winkelmedewerkers nodig, wel duizend man. Die worden dus, zo ontdekte ik, geleverd door StudentenWerk, het bekendste label van YoungCapital. In enkele weken tijd worden al die mensen geselecteerd en gesproken. Echt een gekkenhuis! Maar wel heel gaaf om daaraan bij te mogen dragen.
Kandidaten vroeg ik naar hun motivatie, en die is er volop! Ze willen ervaring in de retail opdoen voor later of vinden het leuk om met mensen te werken. Naar mijn mening is motivatie ook dé bepalende factor voor een goede medewerker. Want je hoeft en kunt niet alles direct te weten, als je maar niet opgeeft: gemotiveerde mensen stoppen niet. Die gaan door tot ze het leren en kunnen, en vroeg of laat zal dit ze lukken.
De komende dagen zal ik bij verschillende vestigingen van de Bijenkorf langsgaan om te zien hoe de kandidaten die ik gesproken heb het op de werkvloer doen… want daar gaat het echt gebeuren! Ik houd jullie op de hoogte.